Een bruiloft is een hele onderneming. Het is daarom ideaal om een bruiloft draaiboek te maken, zodat je bijna precies weet hoe de grote dag eruit zal zien. Maar hoe pak je dat aan? Deze blog biedt de ultieme tips voor het maken van een draaiboek!
Wat houdt zo’n draaiboek eigenlijk in? Eigenlijk zet je erin wat er op welk tijdstip gebeurt. Op zo’n trouwdag zijn er namelijk best veel zaken die staan te gebeuren. Van de trouwgeloften tot het eten: het is altijd handig om een overzicht te hebben van hoe de grote dag eruit komt te zien. Je kunt het draaiboek vervolgens bijvoorbeeld uit handen geven aan een ceremoniemeester of weddingplanner. Zo hoeven jij en je lief je nergens meer zorgen over te maken.
Hoe begin je met het maken van een bruiloft draaiboek?
Het is handig om te allen tijde overzichtelijk te werken, zodat iedereen meteen begrijpt wat de bedoeling is. Je kunt bijvoorbeeld een schema maken, op papier of digitaal – wat voor jou het beste werkt. Een idee is om (horizontaal) de volgende kolommen te maken:
- Hoe laat;
- Wie;
- Wat;
- Locatie;
- Bijzonderheden.
Verticaal vul je de verschillende tijdstippen in. Daarna kun je onder elk kopje invullen wat er per tijdstip moet gebeuren. En dan ook wat er moet gebeuren, door wie en op welke plek. Voor een zo goed mogelijk bruiloft draaiboek, is het aan te raden om echt elke activiteit of gebeurtenis op te schrijven. Van het aansnijden van de taart tot de openingsdans. Doe dit van te voren, en ga vervolgens indelen!
Wat moet er allemaal in het draaiboek staan?
Er zijn van die dingen die je echt niet wil vergeten. Maar eenmaal bezig met het maken van een draaiboek komt er zoveel bij kijken, dat het handig is om een checklist te hebben. Vergeet vooral deze dingen niet op te nemen in je lijstje:
- Wie haalt de bloemen op? Wanneer?
- Waar zien de twee geliefden elkaar het eerst? En wie is daar verder bij aanwezig?
- Wanneer is er ruimte voor fotomomenten?
- Wie vervoert het echtpaar?
- Is er hulp nodig bij het uitstappen? Wie helpt?
- Wie beheert de ringen tot het ceremoniële moment en wie reikt de ringen aan?
- Wie helpt het bruidspaar met het aannemen van cadeaus?
- Waar worden de cadeaus en enveloppen op een veilige plek bewaard, zodra alle gasten er zijn?
Welke overige activiteiten moet ik in mijn bruiloft draaiboek verwerken?
Wellicht zijn er activiteiten die je nog vóór jullie trouwdag wilt ondernemen en waarvan je zeker wilt zijn dat je ze niet vergeet. Denk aan: het aanbrengen van versiering op de trouwlocatie(s), de laatste gesprekken voor het afstemmen met fotograaf en/of bloemist, mooie fotoplekjes zoeken op de locatie(s) en natuurlijk het doornemen van het draaiboek met de ceremoniemeester. Zet deze zaken ook in je draaiboek en vermeld daarbij wanneer je ze onderneemt (bijvoorbeeld: een maand of een week van tevoren). Op die manier denk je tenminste niet een dag voor je bruiloft: oeps, ik had nog…!
Bepaal een moment van overdracht
Misschien wel het allerbelangrijkste: stel samen een goed moment vast waarop het draaiboek wordt overgedragen aan je ceremoniemeester (of weddingplanner). Doorloop de volledige tijdsplanning, liefst op desbetreffende locatie(s) en vertrouw er vervolgens helemaal op dat jullie ceremoniemeester zijn verantwoordelijkheden in acht neemt – zodat jullie de resterende tijd ècht kunnen genieten van de voorpret rond de bruiloft.
Extra tips
Zo’n bruiloft draaiboek maken is een hele klus. Op de gemiddelde bruiloft gebeuren er allerlei dingen, wat dus resulteert in een hele lange lijst. Wat extra tips zijn dus geen overbodige luxe:
- Zie je draaiboek als richtlijn, niet als strikte planning. Ga niet stressen als de speech van die ene bruiloftsgast net iets langer duurt dan gepland. Genieten is nog altijd het belangrijkst. Bovendien wijst alles zich vanzelf!
- Aan sommige tijdstippen moet je je strenger houden, bijvoorbeeld hoe laat jullie aankomen bij het gemeentehuis.
- Zorg altijd voor wat speling in de tijd, maar houd het wel realistisch. Plan liever iets ruimer in dan te strak. Vooral bij zaken als de reistijd. Calculeer bijvoorbeeld wat extra tijd in, mocht je in de file staan.
- Kijk goed naar de volgorde van de activiteiten. Zorg ervoor dat de dingen op een logische volgorde plaatsvinden. Het is handig om dit als eerst te doen en daarna de tijd per activiteit vast te stellen.
- Denk niet alleen aan de tijd, maar ook wát er staat te gebeuren. Een draaiboek is een mooie plek voor alle praktische zaken. Voorbeeld: wie de bruidsauto rijdt.
VoorbeeldEN van een bruiloft draaiboek
Ben je op zoek naar voorbeelden van een draaiboek? We hebben er drie voor je gemaakt die je hier kunt downloaden. In deze Excel heb je twee voorbeelden van een draaiboek voor een bruiloft van een dag, en 1 voorbeeld voor een weekend-bruiloft. Je kunt alles natuurlijk nog helemaal naar wens aanpassen, maar dan heb je in ieder geval een idee!
Nogmaals: stress niet teveel om het bruiloft draaiboek. In de radio- en tv-wereld is zo’n planning misschien wel onwijs strak en precies, maar tijdens een bruiloft mag het best iets losser. Een draaiboek dient vooral voor het overzicht en zodat jij en je lief weten wat te verwachten. Er rest nu nog één ding: genieten!
Coverfoto: Odiza Fotografie